Denaihati.com

Friday 22 November 2013

HATI TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Ketahuilah! Bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila baik, maka baiklah seluruhnya dan apabila rosak maka rosaklah seluruhnya, ketahuilah!itulah yang dikatakan hati.

Riwayat Bukhari dan Muslim

ULASAN:

i.            Hati adalah tempat pandangan ALLAH, tempat pertimbangan, tumbuhnya cinta dan benci, keimanan dan kekufuran, taubat dan keras kepala, ketenangan dan kegelisahan. Hati juga sumber kebahagiaan, jika kita mampu membersihkannya, namun sebaliknya merupakan sumber bencana jika kita mengotorinya dengan maksiat.

ii.            Hati yang baik akan melahirkan pertuturan dan tingkahlaku yang sentiasa baik. Mereka yang memiliki hati yang baik adalah mereka yang hatinya sentiasa dilembutkan dengan zikrullah dan sedar akan hakikat dirinya adalah hamba kepada penciptanya.

iii.            Bagi mereka yang tidak memiliki hati yang baik (hati rosak / mati) dapat dikesan dengan hati dan fikirannya sentiasa disibukkan dengan perkara yang melalaikan lagi bermaksiat. Hatinya akan merasa resah dan tidak gemar dengan urusan yang melibatkan agama serta tidak bersungguh-sungguh dalam perkara kebaikan(memandang remeh). Mereka ini adalah mereka yang memiliki hati keras. Orang yang hatinya keras akan melahirkan sifat dan amalan yang nafsu suka.

iv.            Petanda untuk mengenali hati kita bertambah baik dengan meningkatnya amal kebaikan serta lebih cenderung kepada amal kebaikan sebaliknya jika secara beransur-ansur melakukan maksiat serta berat melaksanakan perkara ketaatan dan kebaikan adalah petanda kualiti hati kita semakin merosot. Nauzubillah.

v.            Sedarilah bahawa hati kita adalah segalanya maka lembutkanlah hati dengan perkara-perkara yang soleh seperti menghadiri majlis ilmu, mendengar tazkirah, membaca dan mendengar Al Quran, zikir, azan dan seumpamanya. Hati adalah ibu kepada seluruh anggota kita.

WALLAHUA'LAM.

Sumber : Unit Islam Hadhari MOA

 

No comments:

Post a Comment